söndag 23 maj 2010

Söndagsfilosoferar...

Jag har den senaste tiden gått runt med en mängd frågor och funderingar i huvudet. Kring vad? Ja, kanske hade jag inte ens formulerat det för mig själv förrän jag läste Kristina Alexanderssons blogginlägg i dag: http://www.kristinaalexanderson.se/?p=3077

Jag kan inte annat än att instämma i det Kristina skriver. Det är så många som har tankar och åsikter kring oss lärare. Vi får gärna höra vad vi inte kan, vad vi inte förmedlar till våra elever och vilken dålig kvalitet det är på vår undervisning.

Jag tycker att det är så intressant att det inte fanns fler lärare på plats på Framtidens Lärande. Vad står det för? Just detta diskuterade jag och en kollega hela förra veckan. Varför är inte fler verksamma lärare på plats? Kanske är det många av oss som skulle få en enorm adrenalinkick av att få vara med när det händer? Ta med sig nya idéer tillbaka och tillsammans försöka få igång något värt att kallas skolutveckling.

När kan vi lärare tillsammans mötas, dela tid, kunskaper och kanske framförallt både ge och tanka energi?

Just i vårt fall, här i Stenungsund, har vi turen att ha IT-pedagoger som faktiskt är lärare i grunden, och just därför är jag säker på att de tar tillvara våra intressen på ett bra sätt. Genom just dessa IT-pedagoger har Nätverk startas där vi lärare träffas som är intresserade inom samma områden. Jag är själv med i Filmnätverket och jag anser att jag har lärt mig massor, utvecklat sidor hos mig själv jag knappt visste fanns. Detta gör man tillsammans, i grupp! För visst är det väl även för oss vuxna som för barnen, att vi lär oss i social samvaro?

För min del är det så att jag själv måste vara involverad för att känna motivation!

Om någon bara talar om för oss hur vi skall vara eller hur vi skall agera - tror jag chansen är stor att man misslyckas.

Vi lärde oss ju inte att köra bil genom att enbart studera teori?

Tillsammans med mina elever lär jag mig varje dag. Jag vågar tala om för dem att jag inte kan den exakta folkmängden i Moldavien, men jag kan däremot lära mina elever hur de söker sin egen information. Jag kan försöka att inspirera till att eleverna själva skall vilja ta reda på saker och ting. Jag kan lära dem att vara källkritiska. Redovisningsformen kan varieras i det oändliga! Mina elever har plötsligt fått tillgång till ett extra språk – filmens. Detta har utvecklat såväl deras analysförmåga som deras skrivande. De elever som vanligtvis misslyckas kan få växa sig starka och lysa.

Jag väljer att inte lyssna på de kritiska röster som hörts på skolan kring filmskapande. När jag ser mina elevers filmer kring Likabehandlingsplanen, mobbning och självförtroende så vet jag att de fått med sig så mycket på vägen dit. Genom att ge dem ytterligare ett språk har både lusten och motivationen ökat hos eleverna!

Mina elever går i dag i år 6, några skall ut i arbetslivet redan om 3 år, men för de allra flesta så dröjer det ytterligare 6-7 år. Med den rasande hastighet allt i dag utvecklas - så kan jag inte ha den blekaste aning om vilka kunskaper dessa elever bör ha.

Visst en gedigen kunskap i kärnämnen är att föredra, men jag tror det kommer vara än mer viktigt att vara flexibel, mediavan, ha självkännedom, ha lätt att söka information och vara nyfiken. För att komma dithän, tror jag att det krävs att vi lärare arbetar tillsammans med eleverna – inte talar om för dem vad de skall göra.

Jag tror att man lär när man vågar göra misstag.

4 kommentarer:

  1. Instämmer helt i det du skriver.Dina elever kommer att bli ( är redan ) nyfikna, mediavana, källkritiska, aktiva samhällsmedborgare m.m.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra, jag känner mig redo att blogga om det igen :) Tack Annika, grymt bra skrivet!

    SvaraRadera
  3. Mycket klokt skrivet Annika! "Gett och fått" är ledord vi får lära oss arbeta med från och med nu. "Gett och fått" såväl med kollegor i a-lag, skola, kommun, nationellt och internationellt och naturligtvis tillsammans med våra fantastiska elever. Tillsammans blir vi starkare och alla har vi olika kompetenser att bidra med. /Mattias B IT-pedagog

    SvaraRadera
  4. Underbar läsning så här på söndagskvällen Annika! Har själv suttit och grubblat över Kristina Alexanderssons inlägg ikväll, de frågor jag framförallt ställer mig är hur vi lärare skall få tillgång till "mikrofonen" i debatten om skolan, lärandet och skolutvecklingen?
    jag tror nämligen att det är viktigt att lärarna får vara de som debatterar och samtalar om skolan. Utan den möjligheten så blir yrkesgruppen isolerad och får svårt att få ut sitt budskap, men det skapa också problem eftersom budskap utifrån som har relevans har svårt att komma in i gruppen. (om nu någon förstår vad jag menar...)

    SvaraRadera