måndag 15 mars 2010

Föränderlig värld...

Jag har fått i uppgift att svara på hur jag tror att min undervisning kommer att se ut om 3 år? Det får mig att le en smula måste jag erkänna, eftersom jag knappt vet hur nästa månad ser ut.

Skall detta tolkas som att jag är oförberedd eller har svårt att planera? Jag ser det inte så. Jag har full koll på vilka mål eleverna skall uppnå, men det finns många spännande vägar att följa. Varför måste jag då begränsa mig att följa en av dessa vägar?

Kanske kan jag följa flera parallella vägar samtidigt?

För vem är det egentligen som bestämmer hur vår undervisning skall se ut? Vem säger vad som är bra och vad som är mindre bra?

Vad väljer vi att fokusera på - vägen dit eller resultatet?

Det finns en härligt kittlande nerv i att vara lärare - att allt är så föränderligt.

Om 3 år hoppas jag att jag har fått fördjupa mitt arbetssätt som innefattar bloggande, filmande och SMARTboard.

Jag hör ofta ; -Allt i skolan kan inte vara kul.
Kanske inte - men det behöver sannerligen inte vara tråkigt heller!

7 kommentarer:

  1. Många tankar och funderingar och arbetssätten om tre år är kanske helt annorlunda än vi kan förutse idag. Tror dock att det är väldigt klokt att ni ska reflektera som ni gör så fint här i bloggen. Har fått länken till er blogg via IT-mammans blogg

    SvaraRadera
  2. Jadu, sådär brukar jag också säga och får alltför ofta en oförstående blick tillbaka.

    Självklart ska det vara kul i skolan! Jag skulle dåinte gå dit dag efter dag om det vore skittråkigt.

    Nu menar jag givetvis inte "kul" i den meningen att man flabbskrattar åt det hela, men roligt som "intressant", "positivt", "utvecklande" och gärna ett skratt mellan varven.

    SvaraRadera
  3. Britt: Vad kul, hon är snabb IT-mamman :) Det är ju just det, vad gör vi om 3 år? Svindlande tanke... Desto roligare var det att fråga eleverna vilken användning de har av engelska år 2030? Vilken härlig diskussion!!

    Ingela: Vad roligt att du också tänker så! Instämmer till fullo! :) Konstigt att vi fortfarande år 2010 får de där oförstående blickarna? Men tillsammans kan vi säkert finna nya vägar! Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera
  4. Christina L (IT-pedagog)16 mars 2010 kl. 15:24

    Right on! :)

    SvaraRadera
  5. Det låter som att du har rätt bra koll på vad du vill göra framöver. Självklart skall skolan vara så inspirerande som möjligt

    SvaraRadera
  6. LG...jag tror det :) Men som tur är inser man att det hela tiden finns nytt att lära, och utvecklingen går snabbt! :)

    SvaraRadera