måndag 15 mars 2010

Om tre år!!!!!

Tre år är inte så lång tid men eftersom utvecklingen går så fort i dessa dagar kommer mycket att ha hänt.
Barnen kommer naturligtvis att ha varsin dator med kamera där de utför allt arbete. Eftersom jag om tre år är tre år äldre och kommunen värnar om sin äldre personal behöver jag inte infinna mig på skolan. Jag är istället uppkopplad på varje elev och kan följa deras arbete hemifrån. Jag kan samtala med dem och naturligtvis även följa deras arbete via kameran.
Jag kommer att träffa barnen en dag varannan vecka för att de ska få personlig kontakt med mig. Vid dessa tillfällen kommer vi att tillsammans diskutera vad de arbetat med sen sist och vid dessa tillfällen kommer alla elever att livligt delta i diskussionen.
Problemen med elever som har svårt att koncentrera sig och få något ur händerna av egen kraft kommer inte att finnas kvar i skolan. Skälet är att alla elever kommer att känna ett stort ansvar för sin egen inlärning när de får använda den allra senaste tekniken.

4 kommentarer:

  1. Spännande vinkling :)
    Hoppas att du får rätt
    Har fått länken till er blogg via IT-mammans blogg

    SvaraRadera
  2. Christina L (IT-pedagog)16 mars 2010 kl. 15:18

    Ja, det var lite annorlunda tankar, men spännande! Undrar hur det skulle lösas praktiskt? Skulle eleverna förlora kompiskontakten? Många funderingar! Utvecklande och lärorikt att stöta och blöta!

    SvaraRadera
  3. Så duktiga ni är! Skapat blogg, filmat och reflekterat! Men jag saknar att jag inte kan kommentera till er alla på en gång! Eller kan jag det?
    Ann-Sofi

    SvaraRadera
  4. Jag tror också att fler datorer och bättre uppkoppling till internet kan innebära fantastiska möjlighet i skolan, men jag tror ändå att vi även fortsättningsvis kommer att behöva ägna stor tid i att inspirera, stötta och motivera våra elever. Jag tror alltså inte att datorn (eller arbetande föräldrar) kan ta över det ansvaret. Men det är väl inte det ni hoppas på heller ... även om jag får känslan av att ni hoppas väldigt mycket på vad 1-1 ska kunna innebära för skolverksamheten. Kanske är det mer fråga om en evolution än en revolution?
    Lycka till med era planer!
    Vänliga hälsningar
    Charlotta Wasteson
    ämneslärare på Österlengymnasiet i Simrishamn

    SvaraRadera