söndag 21 mars 2010

Publicera eller inte publicera?

Kom på en rolig filmidé som jag ville testa tillsammans med mina elever.

Pratade med dem om min idé, förklarade min tanke och berättade att det var jag som skulle filma och redigera denna gång. Berättade att denna film ville jag kunna publicera på vår blogg så ett villkor för att vara med i filmen var just att man kunde tänka sig detta.

Jag frågade därefter om det var några som kunde tänka sig att vara med och genast åkte ett gäng händer upp i luften.

Jag har arbetat mycket med denna film. Alla som suttit med mycket material och redigerat vet att det är ett moment som tar tid. Speciellt om man vill göra det lite finurligt med fina övergångar, musik och effekter. I vilket fall som helst är det många timmar som ligger bakom mitt färdiga projekt.

Glad i hågen loggade jag in på min mail för att hämta ett lösenord och såg då att jag fått mail av en förälder. Denna förälder var väldigt tveksam till att låta sitt barn få vara med i filmen av det enkla skäl att filmen skulle publiceras på bloggen. Föräldern undrade vidare om jag kunde tänka mig att bara visa den i klassrummet?

Detta gör mig så frustrerad! Det finns inga tydliga riktlinjer hur vi lärare skall agera i dessa lägen. Eleven själv bad om att få vara med och var nöjd med sin insats. Fick titta igenom, jag frågade om något skulle tas bort, men som sagt eleven var nöjd.

Nu kan man tycka att det är så enkelt att jag helt enkelt skulle kunna ta bort dessa scener med just denna elev. Men man bygger upp en film, där alla har en roll. Skulle jag radera denna elev helt ur filmen så skulle filmen kännas betydligt fattigare.

Vilket lämnar mig med 2 alternativ:

1.) Göra om filmen. Lägga ner lika många timmar på en ny version.
2.) Glömma min idé.

Kanske är det som IT-pedagogerna var inne på under vår inspirationsdag, dags för kommunen att anamma en gemensam policy kring vad som gäller. Är vi en skola som publicerar på nätet eller inte? Finns undantag och i så fall vilka är dessa?

3 kommentarer:

  1. Skall vi kunna jobba med offentlig publicering av det vi arbetar med i skolan så måste vi kunna komma förbi just det här problemet som du beskriver. Frågan är då hur en sådan policy skall se ut och hur tydlig skall den vara?

    Är det bra med en tydlig och konkret policy där vi säger att vi publicerar exempel på x och y på nätet men inte exempel på z?
    Eller är det bättre med en lösare policy, där vi säger att en del material där elever är synliga kan komma att läggas ut och om ni misstycker om en publicering så är ni välkomna att höra av er till oss?

    Det löser ju tyvärr inte det problemet som du har just nu vilket ju är tråkigt. Att lägga så mycket tid på ett projekt och så blir det inget i slutändan är aldrig roligt.

    SvaraRadera
  2. Christina L (IT-pedagog)23 mars 2010 kl. 08:10

    Det låter inget vidare. Vi får se till att det blir tydligt. Trist att det skulle bli så.

    SvaraRadera
  3. Petter: Jag håller med dig om att det är bättre med en något lösare policy, eftersom man förmodligen målar in sig i ett hörn annars... Satte mig i går kväll och tänkte börja redigera om, men hade ingen motivation. Men en annan dag så, vem vet :)

    Christina: Ja...kanske så som Petter beskrev, en lite lösare policy. Det kan vara så att era elever syns osv.. Tror det handlar om vad man använder sig av för plattform också. Finns allt på ett ställe, tror jag det är mindre skrämmande...ex Ning. Är det flera olika inloggningar, flera olika sidor blir det nog lite krångligare/mer oattraktivt.

    SvaraRadera